Original stänkskydd = En dålig idé!

En vanlig tanke är att originaldelar till en bil alltid är att rekommendera. Men när det gäller stänkskydd så är originaldelar inte att rekommendera. Varför?

Materialet och designen på bilars originalstänkskydd är nästan alltid detsamma. Dom är gjorda i ett hårdare, sprödare material som rätt lätt går sönder. Men det gör inte alltför mycket, för dom är ju oftast väldigt billiga. Så det kan vi bortse ifrån. Det är själva utformningen av originalstänkskydd som är dålig. Flera modeller är designade så dom har en ihålighet, en sorts ficka. När milen tickar på så samlas det grus, lera, vatten, vägsalt, ja allt möjligt du kan tänka dig i den stänklapps fickan. Att ha en fuktig sörja mot bilens kaross 24/7 året runt är mindre bra.
Som ni ser på bilden så har det suttit en massa lera och grus innanför de fabriksmonterade stänkskydden.





Men det som flera bilägare reagerar på efter montering av original stänkskydd på sin nya bil är inte det. Utan det är lackskador!
Stänkskydden som kommer standard på bilar är tänkta att monteras runt hjulhus-kanten, och mot din bils lack. Där sitter dom i ur och skur, över farthinder och på grusvägar. Problemet är att dom då hela tiden gnider mot lacken. Vilket säger sig själv, det blir skav på lacken. Och när lacken är borta, då kommer rosten. Så vad som från börjar var en skyddande åtgärd mot bilrost blir sedan orsaken till just detta. Helt värdelöst.