Kravet på stänkskydd, eller stänklappar, på personbilar i Sverige togs bort 1981. Detta beslut fattades av Trafiksäkerhetsverket, som ansåg att nyttan med stänkskydd var tveksam i förhållande till kostnaderna för montering. Enligt Trafiksäkerhetsverket hade stänkskydd en låg trafiksäkerhetseffekt och bidrog till ökat luftmotstånd, vilket kunde påverka bränsleförbrukningen negativt . (Stänkskydd på personbilar (Motion 2024/25:556 av Angelica Lundberg (SD)) | Sveriges riksdag, Stänkskydd på personbilar (Motion 1985/86:t251 Hans Pettersson i Helsingborg och Bengt Silfverstrand (s)) | Sveriges riksdag)
År 1995 anpassade Sverige sina trafikregler ytterligare för att harmonisera med EU:s gemensamma krav. Då togs även kravet på stänkskydd bort för att följa EU:s standarder, där länder med varmare klimat inte har samma behov av stänkskydd som Sverige . (Satsa på bra stänkskydd till din bil, Bilfrågan: Varför inga stänklappar? | Vi Bilägare)
Det har dock funnits återkommande motioner i riksdagen för att återinföra kravet på stänkskydd, bland annat från Sverigedemokraterna och Moderaterna. Forskning från RISE har visat att stänkskydd kan minska risken för stenskott med över 45 procent och halvera antalet glasskador, vilket skulle kunna spara bilägare upp till 2,2 miljarder kronor årligen . (Stänkskydd på personbilar (Motion 2024/25:556 av Angelica Lundberg (SD)) | Sveriges riksdag)
Trots dessa argument har det hittills inte lett till någon lagändring, och stänkskydd är fortfarande inte obligatoriska i Sverige. Bilägare som önskar extra skydd kan eftermontera stänkskydd på sina fordon.